SELKOKIELISTÄ KANSANTALOUTTA
Kuunnelkaapa joskus Radio Suomen selkokielisiä uutisia. Tarkoitushan on hyvä. Siis niille, jotka eivät pysy kärryillä tavallisten uutislähetysten tahdissa.
Kansantalous on jo vähän monimutkaisempi juttu, vaan voi sitäkin pelkistää. Aion tehdä sen nyt. Ne, jotka ovat eri mieltä, ovat idiootteja.
Kansa (maa, valtio. isänmaa, yhteisö, joukko. heimo yms.) voi elää pitämällä tulonsa ja menonsa tasapainossa ja menestyä pitämällä tulonsa suurempana kuin menonsa.
Valtiotasolla (perinteinen kansantalous) ainoa mittari on vaihtotase (=kauppatase+maksutase). Positiivisella vaihtotaseella kansantalous rikastuu, negatiivisella köyhtyy. Hyvinvointi kasvaa tai huononee. Menestyksen ja köyhtymisen jakaminen on poliitikkojen tehtävä. Ei sitä normaaliällinenkään ymmärrä.
Mitä kansalainen voi tehdä hyvinvointinsa kasvattamiseksi Suomessa? Ensiksi valita, ollakko suomalainen vai kosmopoliitti. Suomalaisten nuorten kosmopolitismi on rusinoiden poimimista pullasta.
Jos päädytään isänmaallisiksi, valinta tuleekin vaikeammaksi. Mennään arvomaailmaan. Teenkö valintani vaihtotaseen tai muiden arvojen puolesta? Vain idiootti ei ymmärrä, että ne muut arvot merkitsevät köyhtymistä!
SELKOKIELELLÄ: Välttele viimeiseen asti rahojasi ylittämästä Suomen rajaa!
perjantai 5. huhtikuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti